خدمات مالی و حسابداری آریانا حساب
ارائه خدمات حسابداری،تنظیم دفاتر قانونی،مشاوره مالیاتی و بیمه

طی چند سال گذشته سازمان امور مالیاتی کشور بمنظور جلب رضایتمندی هر چه بیشتر مودیان، طرحها و برنامه های متعددی را در دستورکار خود قرار داده و همواره تلاش داشته با بکارگیری روشها و شیوه های گوناگون و نیز بهره مندی از نیروهای کارآزموده و متخصص به تحقق اهداف خویش جامه عمل بپوشاند. از آنجائیکه رضایت مودیان از طریق تعیین دقیق مالیات فعالان اقتصادی ممکن می گردد، لذا دستگاه مالیاتی همواره درصدد است با استفاده از دفاتر قانونی و مشاغل و اسناد مدارک حسابها و … آنان به این امر نائل آید.

 

همچنین برخی از مواد قانون مالیاتها می توانند در تعیین مالیات، نقش برجسته ای ایفا نمایند، که نمونه بارز آن ماده (۱۶۹) مکرر می باشد. بدین ترتیب که ماموران رسیدگی کننده برای تعیین دقیق درآمد مشمول مالیات می توانند علاوه بر دفاتر قانونی و مشاغل به صورتحسابهای مندرج به شماره اقتصادی نیز استناد نمایند. بر همین اساس در ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتها الزامات و تکالیفی را در نظر گرفته تا جایی که حتی برای متخلفین این ماده نیز جرایمی بشرح ذیل پیش بینی شده است: ۱) در صورت عدم صدور صورتحساب جریمه ای معادل ده درصد (۱۰%) مبلغ مورد معامله در نظر گرفته شده است. ۲) عدم ارایه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور، مشمول جریمه ای معادل یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارایه نشده است، خواهد بود. شایان گفتن است که دستورالعمل اجرایی این ماده بشماره ۲۴۴۶۸/۱۲۰۰/ص جهت حسن اجرای آن در تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۰ تهیه و تنظیم گردید و متعاقب آن برخی نکات اصلاحی نیزدر نظر گرفته شد که در ذیل بدانها اشاره می شود. ۱) کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند فهرست معاملات و صورت پرداخت قراردادهای خویش را تا یک ماه پس از پایان هر فصل و همچنین حسب مورد تا یکماه از تاریخ انجام معامله بصورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان ارسال و یا در قالب فایل تولید شده از نرم افزار مربوطه به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند. ضمناً اشخاص حقیقی و حقوقی نیز مکلفند فهرست معاملات خویش را به صورت فصلی (براساس سال شمسی) عیناً به روش دستگاههای اجرایی به سازمان امور مالیاتی تحویل نمایند. اما نکته ای که می بایست در این جا بدان اشاره شود این است که اگر انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصول قرار گیرد، روش کار بدینصورت است که می بایست برای فصل شمسی فوق دو فهرست معامله تنظیم و ارسال نمود. بدین ترتیب که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تهیه و تسلیم نمود. ۲) در خصوص خریدهای تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات رعایت مقررات فوق ضرورتی ندارد و فقط باید معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه خرید بصورت تجمیعی درج نمود. در صورتیکه معاملات انجام شده از (۱۰%) مبلغ خرید سالیانه مودی بیشتر باشد، مودی مذکور در زمره مودی دارای ریسک به حساب آمده، از اینرو در اولویت رسیدگی مالیاتی قرار می گیرد. شایان گفتن است همین نکات در خصوص فروش تا میزان (۱۰%) مبلغ حد نصاب، عیناً به روش خرید قابل اعمال است. در خاتمه باید اذعان نمود در صورتی که فعالان اقتصادی نکات مذکور در این ماده را رعایت نمایند علاوه بر آنکه می توانند از تسهیلات و امتیازات مالیاتی برخوردار گردند دیگر مشمول جرائم در نظر گرفته شده نیز واقع نمی گردند.

اسماعیل استادمحمد

منبع : سازمان امور مالیاتی





ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت  لیست سیاه کد فروشان اقتصادی در نظام مالی تهیه شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی عسگری امروز در نشستی خبری در وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با وجود ممنوعیت خرید و فروش کد اقتصادی هنوز هم این امر در بخش فعالیت های اقتصادی اتفاق می افتد، سازمان مالیاتی چه اقدامی در این راستا انجام داده است، گفت: متاسفانه پدیده بدی در اقتصاد ما بوجود آمده که عده ای از خریداران و فروشندگان کالا برای برخی از افراد فاکتور صادر می کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع خرید و فروش کد اقتصادی فراگیر شد، تصریح کرد: اما افرادی که این اقدام را انجام می دهند، شناسایی شدند و در لیست سیاه نظام مالیاتی قرار گرفته اند و در سایت مالیات بر ارزش افزوده این موضوع مطرح شده است و هر کسی فاکتور این افراد را بیاورد، اعتبار آنها قبول نیست.

وی افزود: در دوره های گذشته تعدادی افراد آگاهانه و ناآگاهانه در بخش مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و کد مالیات بر ارزش افزوده گرفته اند، اما این موضوع در حال راستی‌آزمایی است و اگر کد فروشی این افراد مشخص شود، در لیست سیاه قرار خواهند گرفت و این موضوع در حال رصد و انجام است.

عسگری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد رقم مالیات اخذ شده در بخش فروش سکه طلا گفت: طی چند ماه اخیر بانک مرکزی سکه ای را پیش‌فروش نکرده است، بنابراین مالیاتی در این بخش اخذ نشده، سازمان مالیاتی فقط در صورتی که بانک مرکزی سکه ها را به صورت پیش‌فروش عرضه کند، مالیات در این بخش اخذ می کند.

مالیات ورزشکاران

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اخذ مالیات از ورزشکاران و فوتبالیست ها گفت: مشکل مالیاتی ورزشکاران و عمدتا فوتبالیست ها مربوط به قراردادهای آنها می شود، به طوری که در زمان قرارداد، باشگاه ها پرداخت مالیات آنها را تقبل می کنند، اما این مالیات را نمی پردازند. این در حالی است که مودی مالیاتی، ورزشکار است نه باشگاه. سازمان مالیاتی اداره ای در تهران برای ورزشکاران مالیات در نظر گرفته تا این موضوع نظام‌مند شود. بنابراین سازمان مالیاتی، مالیات ورزشکاران را از آنها طلب کرده و در صورت عدم پرداخت آنها را ممنوع‌الخروج کرده و یا ماشین‌های آنها را در خیابان متوقف می کند.

وی در مورد پرونده مالیاتی بابک زنجانی گفت: سازمان مالیاتی بر اساس رویه ها رسیدگی پرونده های مالیاتی شرکت‌های زیرمجموعه بابک زنجانی را انجام می دهد. این در حالی است که پرونده های فعالیت های اقتصادی شرکت‌های این فرد مانند سایر فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.

عسگری در مورد پرداخت وام به بدهکاران مالیاتی گفت: بر اساس ماده ۱۸۶ نظام مالیاتی هر بانکی که بخواهد وامی را پرداخت نماید، باید از سازمان امور مالیاتی کشور گواهی اخذ کند، مبنی بر اینکه فعال اقتصادی بدهی مالیاتی ندارد. در گذشته این موضوع به صورت کاغذی انجام می شد. بنابراین دارای انحرافات زیادی بود ما برای رفع این مشکل نرم افزاری را طراحی و از دو ماه پیش در تمام بانک ها عملیاتی کردیم، اما کانون بانک ها به ما اعلام کرد که از این نرم افزار استفاده نمی کند. بر این اساس در جلسه ای در بانک مرکزی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی طیب‌نیا اعلام کرد که بانک ها باید از طریق این سیستم استعلام بگیرند و کار را در چارچوب همین سیستم دنبال کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور رقم درآمدهای مالیاتی طی ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل را دارای رشد ۳۰ درصدی اعلام کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی مستقیم در این مدت ۱۶ درصد رشد و ارزش افزوده ۷۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۸۳ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است. این در حالی است که طی سه چهار ماه پایانی هر سال تحقق درآمدهای سرعت می گیرد. بنابراین پیش بینی می شود که ۹۰ درصد درآمدهای مالیاتی امسال محقق شود.

عسگری مجموع درآمدهای مالیاتی امسال را ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به معادل ۱۲ ماه سال گذشته که ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، بیشتر بوده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در کمیسیون اقتصادی مجلس به نتیجه رسیده و در هفته جاری کلیات آن در صحن به تصویب رسید، افزود: به محض اتمام تصویب لایحه بودجه ۹۳، ادامه بررسی جزئیات لایحه مذکور در مجلس انجام می شود و تا قبل از پایان سال این موضوع نهایی خواهد شد.

وی از اجرای طرح جامع مالیاتی به صورت پایلوت در تهران، اصفهان و کرمانشاه و برنامه گسترش آن خبر داد و گفت: از تیر ماه سال آینده این طرح به صورت ملی در استان های هدف پیاده سازی می شود.

معوقات مالیاتی

عسگری، رقم معوقات مالیاتی را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه کل معوقات مالیاتی به روز رصد می شود، گفت: از این رقم حدود ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به معوقات جرایم است و در اصل ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اصل معوقات مالیاتی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه این همه طیف‌ها از بدهکاران مالیاتی هستند، گفت: سالانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان از این بدهی ها وصول می شود، اما جریان معوقات مالیاتی، جریانی سیال است.

وی از اختصاص شماره منحصر به فرد اقتصادی به همه فعالان اقتصادی در آینده ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: بر این اساس دیگر فعالان اقتصادی بدون شماره اقتصادی آزادی عمل نخواهند داشت. در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مودی برای اجرای این طرح ثبت نام شده اند و ثبت نام ۳۰۰ هزار نفر دیگر باقی مانده است.

عسگری در مورد بخشش جرایم مالیاتی گفت: امسال در قانون بودجه برای فعالیت های تولیدی، بخشودگی جرایم مالیاتی را پیش‌بینی کردیم و مهلتی برای آن در نظر گرفتیم که اگر در آن مهلت اصل مالیات را بپردازند، جرایم آنها بخشوده می شد. همچنین به مدیران تفویذ اختیار داده شد که اگر مودی مالیاتی در موعد مقرر مالیات خود را بپردازد، بخشی از جرایم آنها بخشوده می شود. این در حالی است که سقف های بخشودگی برای این موضوع افزایش داده شد و در استان ها نیز مدیران خود این موضوع را تعیین تکلیف می کردند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از رقم ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی، یک هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان مالیات دولتی و دو هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان مالیات بخش خصوصی بوده است، یعنی ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مجموع مالیات حقوق‌بگیران است.

وی از کاهش ۳۰ درصدی تعداد ممنوع‌الخروج‌های مالیاتی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و دلیل آن را تغییر سقف مالیات ممنوع‌الخروج‌های مالیاتی اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه سقف آن از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا در نظر گرفته شده است بسیاری از افراد از سقف ممنوع الخروج های مالیاتی خارج شده است.

عسگری خاطر نشان کرد: شرکت ملی نفت در سال جاری ماهیانه ۱۳۴ میلیارد تومان مالیات علی‌‌الحساب به سازمان امور مالیاتی می پردازد.





تاريخ : چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:کد فروش" بلک لیست",
ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

با رای نمایندگان مجلس اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد تعیین شدند.

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم با بند ۲ این لایحه که برابر با ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم است موافقت کردند.

بر اساس بند ۲ لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، متن زیر جایگزین ماده ۱۷ قانون می شود و مواد ۱۹، ۲۰ و ۲۲ و مواد ۲۷ تا ۳۲ و تبصره های آنها حذف  می شود.

ماده ۱۷ـ اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد، به شرح زیر مشمول مالیات می شود:

۱-  نسبت به سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثنا مواد مندرج در بند این ماده و سودهای متعلق به آنها و همچنین سود سهام و سهم الشرکه که تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ ۳ درصد

۲-  نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم یک ونیم برابر نرخ های مذکور در تبصره یک ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر این قانون طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

۳-  نسبت به حق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور به آنها تصریح نشده است، به نرخ ۱۰ درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث شد.

۴-  نسبت به انواع وسایل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

۵-  نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم برابر نرخ های مذکور در ماده ۵۹ این قانون به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث

۶-  نسبت به اموال و دارایی های متعلق به متوفی ایرانی که در خارج از کشور واقع شده است پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع اموال و دارایی ها پرداخت شده است به نرخ ده درصد ارزش ماترک که مأخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته است. در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مزبور به مأخذ ارزش روز انتقال یا تحویل به نام وراث

گفتنی است در جریان بررسی بند ۲ لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم جمعی از نمایندگان مجلس پیشنهاد رفع ابهام درباره تعیین تکلیف مالیات کسانی که قبل از ابلاغ این قانون متوفی شدند و بعد از ابلاغ این قانون باید مالیات بر ارث اموال و دارایی های متوفیان محاسبه و تسویه شود را ارائه دادند که در نهایت با ۱۱۵ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد در قالب بند ۷ موافقت شد که به شرح زیر است:

۷-  محاسبه و اخذ مالیات بر ارث در مورد متوفیان قبل از ابلاغ این قانون اعم از اینکه پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل شده یا نشده باشد مشمول حکم این ماده نخواهد بود.

تبصره ۱- نرخ های مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است. در صورتی که وراط طبقات دوم و سوم باشند، نرخ های مذکور در این ماده به ترتیب دو وچهار برابر خواهد شد.

تبصره ۲- در صورتی که متوفی و وارث، تبعه خارجی باشند، اموار و دارایی های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وارث طبقه اول خواهد بود.

تبصره ۳- در مواردی که وارث سهم خود از اموال موضوع بندهای ۲، ۴ و ۵ این ماده را به اشخاص ثالث یا وارث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث به شرح این فصل مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوط خواهند بود.

تبصره ۴- حقوق ناشی از عقود اجاره به شرط تملیک با بانک ها و سایر نهادهای مالی و اعتباری، نسبت به عرصه و اعیان املاک براساس ارزش معاملاتی در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث محاسبه خواهد شد





ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

رییس سازمان امور مالیاتی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۳ به هشت درصد خبر داد و گفت: ما به عنوان مجری قانون موظفیم این مصوبه را اجرا کنیم.

 

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر عسکری بابیان اینکه مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نرخ این مالیات باید هفت درصد تعیین می شد، ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک درصد اضافه شده به این نرخ، برای تامین هزینه های بهداشت و درمان مردم است.

وی در ادامه افزود: در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزود، نرخ مشخصی را پیشنهاد نداده ایم بلکه نقاط ضعف اجرای آزمایشی ۵ ساله را اصلاح می کنیم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین از اثربخشی قابل توجه مالیات بر ارزش افزوده در تحقق درآمدهای مالیاتی سخن گفت و افزود: ۷۴ درصد از درآمدهای وصولی سالجاری مربوط مالیات بر ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا ۲۳ درصد هم تعیین شده تصریح کرد: در کشور ما نرخ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم هشت درصد است و ما هنوز پیشنهاد مشخصی را برای برنامه ششم توسعه ارایه نداده ایم و فعلا اصلاحات دیگری موردنیاز است که انجام شود اما اگر بنا باشد افزایشی صورت گیرد، ممکن است تغییر رویه ای در سایر نرخ ها داشته باشیم.





ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

در سلسله مباحث پیش به اختصار با تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده در ایران و جهان و نیز مفاهیم کلی و تعاریف آن آشنا شده، در ادامه تلاش می شود وظایف و تکالیف قانونی مودیان این نظام به اجمال مطرح گردد. بطور کلی مشمولین نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلفند سلسله اقدامات ذیل را انجام دهند.

 

1- ثبت نام ۲- صدور صورتحساب ۳- وصول مالیات ۴- ثبت و نگهداری اسناد و مدارک ۵- تسلیم اظهارنامه برای تفهیم بیشتر موضوع در ادامه به شرح هریک از مراحل اشاره می شود. ۱- ثبت نام اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به عرضه کالا و یا ارائه خدمات و همچنین واردات یا صادرات کالا و یا خدمات اشتغال دارند طبق ضوابط مندرج در فراخوان های ثبت نام سازمان امور مالیاتی مکلف به ثبت نام می باشند. ۲- صدور صورتحساب کلیه مشمولین نظام ارزش افزوده مکلفند که در قبال عرضه کالا و خدمات مشمول این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله به ترتیبی که از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام می گردد، صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج نمایند و در مواردی که از ماشینهای فروش استفاده می شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب می گردد. شایان ذکر است در صورتی که کالاها و خدمات بدون صدور صورتحساب و رعایت دستورالعملها و مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه گردند قاچاق محسوب می شوند. ۳- وصول مالیات کلیه مودیان این نظام که اقدام به ثبت نام نموده اند، موظفند در زمان خرید یا واردات کالا و خدمات، علاوه بر بهای کالا و خدمات خریداری شده، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نیز پرداخت نمایند. لازم به ذکر است از آنجائیکه این نظام مالیاتی در نظر ندارد که از فعالان اقتصادی مالیات اخذ نماید، لذا مالیات پرداختی مذکور، طلب آنان از سازمان امور مالیاتی محسوب می شود. از طرف دیگر فعالان اقتصادی ثبت نام شده باید در زمان عرضه کالا و خدمات علاوه بر بهای کالاها و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نیز از خریداران محصولات خود اخذ و آنرا بعنوان طلب دولت نزد خود نگهداری نمایند. ۴- ثبت و نگهداری اسناد و مدارک یکی دیگر از تکالیف مشمولین نظام ارزش افزوده این است که باید برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک مالیات و عوارض موضوع این قانون، از دفاتر، صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط، ماشین های فروش و یا صندوق فروش و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین می گردد، استفاده و مدارک مورد نظر را بمدت ده سال بعد از سال مالی مربوطه نگهداری نمایند. ۵- تسلیم اظهارنامه از دیگر تکالیف و وظایف مودیان مشمول و ثبت نام شده قانون مالیات بر ارزش افزوده، انجام تسویه حساب مالیاتی از طریق ارائه اظهارنامه فصلی می باشد. لذا در پایان دوره های مالیاتی سه ماهه، هریک از مودیان این نظام مالیاتی با تسلیم اظهارنامه، حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ انقضاء هر دوره مالیاتی سه ماهه، پس از کسر طلب خود بابت مالیات ارزش افزوده های پرداختی از مالیاتهای وصولی به نیابت از دولت که نزد ایشان می باشد، مانده را با سازمان امور مالیاتی تسویه می نماید. چنانچه میزان مالیات وصول شده توسط مودی بیشتر از میزان مالیات پرداخت شده باشد، اظهارنامه این مودی بیانگر مانده مثبت و بدهی وی به دولت بوده، از اینرو مابه التفاوت باید بعنوان مالیات به حساب سازمان امور مالیاتی واریز گردد. اما اگر طلب مودی از دولت بیش از طلب دولت از ایشان باشدقانونگذار این حق را برای او قائل است که مانده طلب خود را با ارائه درخواست از سازمان امور مالیاتی، مسترد نماید. شایان گفتن است که با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده، پنج نوع اظهارنامه جهت انجام تکالیف قانونی مودیان طراحی شده است که عبارتند از: اظهارنامه عادی ویژه کلیه بنگاه های فاقد عرضه سوخت و دخانیات، اظهارنامه ویژه سوخت، اظهارنامه ویژه دخانیات، اظهارنامه عوارض آلایندگی و اظهارنامه شماره گذاری خودرو. شایان گفتن است که فعالان اقتصادی برای اظهارنامه در نظام مالیات بر ارزش افزوده تنها می بایست از روش الکترونیکی استفاده نمایند. بدین ترتیب که مودیان مالیاتی با مراجعه به بخش تسلیم اظهارنامه سامانه الکترونیکی نظام مالیات بر ارزش افزوده به نشانی WWW.EVAT.IR پس از وارد نمودن شماره کاربری و رمز عبور که بصورت اختصاصی در زمان ثبت نام از طریق پست و توسط سازمان امور مالیاتی دریافت نموده اند اقدام به ثبت دقیق اطلاعات اظهارنامه خویش در سامانه مذکور نموده که در این صورت اظهارنامه مودی تسلیم شده تلقی و شماره ثبت و تاریخ تسلیم به مودی ارائه می گردد ضمناً امکان چاپ آن نیز برای مودی فراهم می باشد. همچنین فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات خویش می توانند از سامانه مذکور درخواست صدور فیش نمایند. فیش صادره حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت بوده و مودیان می توانند به طرق مختلف و از جمله پرداخت از طریق اینترنت و یا از طریق دستگاه POS اقدام به پرداخت مالیات نمایند. در ضمن مودیان می توانند با گرفتن پرینت از فیش فوق به بانک مراجعه و مالیات متعلق را براساس شناسه قبض و شناسه پرداخت واریز نمایند. لازم به ذکر است که مالیات های پرداختی بلافاصله در اظهارنامه های الکترونیکی منعکس می گردد.

اسماعیل استاد محمد

منبع : سازمان امور مالیاتی





ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده درخصوص مودیانی که به تکالیف قانونی خود درخصوص کسروایصال علی الحساب مالیات دراجرای مقررات ماده ۱۰۴ [1] و تبصره ۹ماده ۵۳ [2] قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۸۲/۱۱/۲۷ اقدام ننموده لیکن مودی (دریافت کننده وجوه) نسبت به پرداخت مالیات متعلق به سال عملکرد مورد نظر اقدام نموده است یا درسال مربوط مشمول مالیات نبوده است ، مقرر می دارد:

 

 





ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

به‌منظور شفاف سازی اطلاعات اقتصادی و توسعه عدالت مالیاتی، دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، توسط سازمان امور مالیاتی کشور تدوین و اجرای آن از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۱ آغاز گردیده است.

 

به‌موجب این دستورالعمل، کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، از ابتدای سال ۱۳۹۱ مکلف به صدور صورتحساب فروش کالا یا خدمات، طبق نمونه‌های اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشند. اینگونه مؤدیان می‌بایست در صورتحساب‌های صادره، شماره اقتصادی طرفین معامله را درج و فهرست معاملات سه‌ماهه (فصلی) خود را تا یک ماه پس از پایان هر فصل به اداره امور مالیاتی ذیربط، ارائه نمایند. کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، مکلفند با مراجعه به سامانه ثبت نام مؤدیان و تخصیص شماره اقتصادی به‌نشانی WWW.TAX.GOV.IR نسبت به ثبت نام و درخواست شماره اقتصادی، اقدام نمایند راهنمای” آشنائی با مبانی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و دستورالعمل اجرایی آن” در بخش سمت چپ- پایین صفحه سایت سازمان مالیاتی و از طریق BROWSE INTERNET EXPLORER قابل بارگذاری می باشد.

منبع : سازمان امور مالیاتی





ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن

مالیاتهای تکلیفی قانون مالیاتهای مستقیم

 

فهرست عناوین مشمول کسر 3 درصد مالیات تکلیفی

تاریخ تهیه : مرداد 1392

عطف

شرح عناوین

 

 

 

طبق

ماده

104

قانون

مالیاتهای

مستقیم

1- حق الزحمه پزشکی ، هزینه های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی

2- داوری ، مشاوره ، کارشناسی ، خدمات مالی و اداری

3- نویسندگی ، تالیف و تصنیف ، آهنگسازی ، نوازندگی ، هنرپیشگی . خوانندگی

4- دلالی و حق العمل کاری

5-  امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه

6-  اجاره ماشین آلات و محاسباتی و کلیه خدمات و ارتباطات رایانه ای

7- اجاره هر نوع وسایل نقلیه موتوری زمینی و هوایی و دریایی ، ماشین آلات و کارخانجات و سردخانه ها

8- انبار داری

9- نگاهداری و تعمیر آسانسور و شوفاژ و تهویه مطبوع

10-هر نوع کار ساختمانی و تاسیسات فنی و تاسیساتی، تهیه طرح ساختمانها و تاسیسات، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت و محاسبات فنی

11-  حمل و نقل ( به استثنای مبالغ پرداختی به اشخاص خود راننده )

12- وجوهی که بابت حق نمایش فیلم پرداخت میشود

 

بخشنامه

10000/5883

مورخ

27/10/82

(قابل اجراءاز اول سال 83)

1-  ساخت هر نوع ماشین آلات، قالب ها، دستگاه ها، قطعات، ابزارآلات، سالن های فلزی و قطعات پیش ساخته بتونی

2-حفاظت و نگهبانی – تخلیه و بارگیری و صفافی و جابجا کردن کالاها برای ارزیابی انوانتر و تفکیک کالا در امکان گمرکی

3-ساخت پاکت – کارتن – جعبه و قوطی

4-طبخ غذا و سایر خدمات جنبی

5-هرگونه چاپ و صحافی

6-برگزاری سمینارها ، جلسات ، جشنواره ها و همایش ها

7- آگهی تبلیغاتی

8- قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی

 

 

 

 

بخشنامه

65200/3808-211

مورخ

29/11/85

(قابل اجراء از اول سال 86)

1- خدمات تعمیر و نگهداری هر نوع وسایل نقلیه موتوری زمینی ، هوایی ، دریایی و ریلی ، ماشین آلات و تجهیزات اعم اداری و غیره که به موجب قراردادها انجام میشود .

2- خدمات اسکان کارکنان دستگاه ها و موسسات دولتی و غیر دولتی در هتلها و سایر اماکن به همراه خدمات جانبی که به موجب قرارداد انجام میشود .

3-خدمات آموزشگاهی از هر قبیل .

4- خدمات نمایشگاهی به منظور استفاده از تسهیلات و امکانات جانبی نمایشگاه .

5- خدمات بیمه ای ( اعم از درمانی و بهداشتی )

6-هر نوع خدمات مدیریت

7- خدمات نگهداری فضای سبز

8- خدمات بسته بندی ( هر نوع محصول به هر شکل و با هر نوع جنس )

9- حق الزحمه پرداختی بابت ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین بهره برداری از تاسیسات و تجهیزات پایانه های بار و مسافر به موسسات مربوط اعم از ریلی ، فرودگاهی و پروازی ، بندری و پایانه ای زمینی

10-هر گونه حق الزحمه بابت تصفیه و تبدیل قند و شکر

11-حق الزحمه پرداختی بابت استفاده از تجهیزات و تاسیسات مخابراتی





تاريخ : سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد محمد پور تهمتن
آخرین مطالب